BØKER

Forretningstrykk Trykksaker Bøker

Bøker

Vi har lang erfaring med bokproduksjon og kan tilby både stivpermbøker og limfreste bøker.

Ta kontakt om du har et prosjekt du vurderer å få realisert. Vi er behjelpelig med rådgivning i forhold til alt fra format, papir, innbinding, layout og opplag.

Vi er behjelpelig med grafisk design om det skulle være ønskelig. Eventuelt kan ferdige filer sendes til rette vedkommende på e-post eller ved å bruke kontaktskjemaet til den aktuelle avdelingen. Store filer sendes via valget «Send filer» i hovedmenyen.

Gode tips før du går i gang med bokprosjektet ditt

Du trenger ikke gå gjennom et forlag for å få gitt ut bok. Selvpublisering blir stadig vanligere. Mange privat-
personer, lag og foreninger ønsker å gi ut egne bøker.
Fullt mulig og ikke så dyrt eller vanskelig som mange tror.

Hva slags format skal du velge? Hva slags innbinding blir best?
Hva vil dette koste? Det du først må tenke på er hva boken skal brukes til og hvilken målgruppe du vil nå.

  • Hvem vil lese denne boka?
  • Hvor mange bøker ønsker jeg å lage?
  • Skal boka se eksklusiv ut eller er lav pris viktigst?
  • Skal boka være en del av en serie med flere utgivelser?
  • Skal den tåle røff bruk eller søl?
  • Skal den være et oppslagsverk?
  • Skal den ha et selgende omslag som vises godt
    – i bokhandelen eller på en messe?
  • Skal boka distribueres digitalt?

Prisen på produksjonen av en bok vil være ­avhengig av mange faktorer. Ved å tenke gjennom disse ­spørsmålene på forhånd blir det lettere for oss å finne de rette løsningene og gi deg riktig pris.

For å finansiere produksjonen av boka kan du bruke egne midler, få en sponsor eller støtte fra lag, forening eller fond. Her er det bare å sjekke ut hvilke muligheter som finnes for akkurat ditt prosjekt. Vi kan hjelpe deg å anslå riktig utsalgspris for boka di slik at du vet du får kostnadene dekket og hvor mye fortjeneste
du kan regne med å få. Det finnes mange arenaer hvor privatpersoner og foreninger kan selge bøker, f. eks. messer, julemarkeder, Facebook, på egne nettsider og på medlemsmøter etc. Kontakt ditt lokale skattekontor for å finne ut om inntektene fra salget er skattepliktige.

Det er lurt å la en designer ta seg av utformingen av boka. Da får du en layout som er laget med tanke på målgruppe og bruksområde.

 

Det er viktig at du kommer med dine ønsker og ­forteller hvordan du ønsker stoffet presentert, så kan designeren legge til sin kompetanse og ut fra dette komme fram til en god løsning.

Manus bør leveres i digital form. Det er det enkleste for trykkeriet å arbeide videre med. Det er en del ting du kan gjøre på forhånd som sikrer en rask og kostnadseffektiv produksjon.

  • Lagre i et kjent tekstbehandlings­program (word er å foretrekke).
  • Sørg for at manuset er godt gjennomarbeidet og inneholder minst mulig feil. Det vil spare deg tid og kostnader ved senere
    ­korrekturlesing.
  • Gjør minst mulig med teksten slik at den er ren og oversiktlig. Unngå mange ­tekstbokser, figurer og bilder i teksten. Bruk fotnotefunksjonen ­i Word hvis du ønsker ­fotnoter.
  • Merk gjerne av for illustrasjoner i ­teksten ved å bruke bildets nummer. Da ser designeren enkelt hvor bildene hører hjemme.
  • Lever digitale bilder som separate filer i ­tillegg til manuset. Navngi dem gjerne med nummer eller annen logisk referanse.
  • Lever ­gjerne bildetekstene satt opp i en egen fil med referanse til bildene.

Det meste kan ­scannes inn og brukes som ­illustrasjoner i en bok. Både gamle og nye fotografier i farger eller sort/hvitt. Gamle dokumenter, kart og protokoller. Scann selv eller få det gjort hos oss. Digitale bilder kan som regel brukes hvis oppløsningen er god nok.

  • Sjekk at du har lov til å bruke bildet hos eieren.
  • Vurder kvaliteten på bildene før bruk. Er du i tvil, spør oss.
  • Digitale bilder bør ha en oppløsning på ca. 300 dpi i str. 1:1. Vanlige bildeformat som brukes er JPG, TIFF, PSD og PNG.

Ta kontakt med oss på Forretningstrykk hvis du har et
­bokprosjekt på gang. Enten du ønsker et pristilbud eller bare en uforpliktende prat om hva vi kan tilby.